

Jesli masz jakiegos starszego przyjaciela, i po długim czasie (na przyklad 
po 157 latach) spotykacie sie i jestescie sasiadami, to jest to wielkia radość. Prawdopodobnie taka sama radość mieli aktor István Békeffy i reżyser Viktor Bánky kiedy w roku 1939 pisali warszawska czesc dla nowego filmu Daróczyego-Hunnii (na podstawie pomyslu József Babaya i Pála Barabása) „
Áll a bál” – ta warszawska czesc nie byla potrzebna – ze wzgledu na logike filmu. Jednak ekipa nie przeczula, że budynki figurujace w tym lekkim kinie-marzeniu beda zniszczone na dniach przez wiatr od zachodu i 
wschodu – i tylko w tym filmie pozostana – jako pamiec kolektywna.
Akcja filmu „
Áll a bál” toczy sie w ustroju nazywanym 
krojem węgierskim, i dzieki ktoremu produkcja filmu wegierskiego odnosila wowczas wiele sukcesow. Akcja filmu mowi o miłości ubogiego dyplomaty (Jenő Pataky) i bogatej księżniczki (Zita Szeleczky). Staremu ksieciu (Gyula Csortos) nie podoba się ta miłość, więc „skazuje na wygnanie” przystojnego dyplomatę – wygnanie w Warszawie, a piękną księżniczkę na Szwajcarie. Po licznych przygodach wszystko zakonczy sie w Budapeszcie, wowczas stary książę zaakceptuje ten milość – oczywiście. Według zwyczaju epoki zdjęcia do filmu odbywaly sie w studio, a dopiero potem przystapiono do zdjęc plenerowych. Ekipa wyruszyla do Warszawy 
21. sierpnia 1939. i 
26. sierpnia 1939. przybyla na miejsce. Reporterzy dziennika węgierskiego 
Képes Krónika przywitali ekipę.
 Ekipa przed odjazdem 21 sierpna 1939. Od lewej: Jenő Pataky, obok jego reżyszer Viktor Bánky, obok niego po prawej operator filmowy István Eiben zasłaniany przez kamere i producer József Daróczy
 Ekipa przed odjazdem 21 sierpna 1939. Od lewej: Jenő Pataky, obok jego reżyszer Viktor Bánky, obok niego po prawej operator filmowy István Eiben zasłaniany przez kamere i producer József Daróczy Képes Krónika, 27. sierpnia 1939.
 Képes Krónika, 27. sierpnia 1939.
Tresc dziennikow pod koniec sierpnia nie byla wcale wesola…

Zachwycmy sie przez chwilie warszawskimi obrazami Istvana Eibena. Jeden z 
polskich blogow stanowi wielka pomoc dla blogu niniejszego, dzieki temu rozpoznane zostaly liczne lokalizacje J. Oczywiście jeśli autor zrobi błąd, prosimy o wskazowki – komentarze i poprawki.
 Wspólne granice polsko-węgierskie: Lawoczne Erzsi Simor po prawej
 Wspólne granice polsko-węgierskie: Lawoczne Erzsi Simor po prawej
 |  Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Palac Bruhl, plac Pilsudskiego. Ten palac zostal zniszczony w ostatnim momencie wojny…
 
 
 | 
 |  Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. György Gonda po prawej. Po prawej widzimy wizerunek Edwarda Rydza-Smigłyego… | 
 |  Obok Ministerstwa Spraw Wewnętrznych | 
 |  | 
 |  Mokotówska 15. | 
 |  Obok poselstwa węgierskiego | 
 |  Aleje Ujazdowskie (?) | 
 |  Warszawska taksowka przed węgierska ambasada | 
 |  György Gonda rozmawia przez telefon | 
 |  Sklep obok wegierskiej ambasady, György Gonda | 
 |   | 
 |  W ambasadzie…? Od lewej Jenő, Pataky na prawo László Földényi w roli ambasadora. Ambasadorem węgierskim w 1939 roku. był András Hóry 
 
 | 
 |  Palac Belweder. Był przebudowany w trakcie okupacji. | 
 |  Wejście na Stary Rynek. Widoczny od tej strony w filmie Michała Waszyńskiego Jego ekscelencja subjekt w 1933 roku 
 
 | 
 |  Stary Rynek był zniszczony w trakcie wojny ale zostal odrestaurowany 
 
 | 
 |    | 
Aktorzy grający role pierwszoplanowe w filmie 
Jego ekscelencja subjekt: Eugeniusz Bodo (ktory zginal w gulagu) 
Ina Benita (zmarla w kanalach Warszawy). Akcja filmu jest taki sama: Pracownik romansuje z bogatą dziewczyną…
Nastepujace zdjecia pochodza z filmu 
Áll a bál:
 |  Zamek Królewski zostal zniszczony w 1939 roku, pozniej odrestaurowano go 
 
 | 
 |  Front Zamku Królewskiego | 
 |  Dorożki 
 | 
 |  Ulica Ladislawska | 
 
 |  Wejście do Hotelu Europejskiego 
 
 | 
 |  | 
 |  Pałac Saski na placu Saskim. Ulegl zniszczeniu w 1944 roku 
 
 | 
 |  Zita Szeleczky z Jenő Patakym | 
Piekne warszawskie tramwaje mają pewna nową tablicę po kilku miesiącach…
 
 
Samochod pozoswawia Warszawa Okęciu
Po 2-3 tygodnikami…
Grono diplomatyczne przejedzie przez Warszawę, 21 września 1939.
Áll a bál został zaprezentowany we wrześniu 1939 roku.
 Zdjecia Ziti Szeleczkyego. Dziekujemy Martonowi Kurutzowi
 Zdjecia Ziti Szeleczkyego. Dziekujemy Martonowi Kurutzowi Kontrowersje polskie sa poruszane na moskiewskich agendach
 Kontrowersje polskie sa poruszane na moskiewskich agendach
Uj Nemzedék, wrzesien 1939 Tutaj niemiecko-rosyjskie porozumienie!
 Tutaj niemiecko-rosyjskie porozumienie!
Uj Nemzedék, 29 wrzesnia 1939 roku. wspolnie 
pokonaly Polske…
…i ekipa przywolala Polske w filmie. (Obrazy kolorowe powstaly dzieki technice digital)
 |   | 
 |  Słuzew.  dw. kol. Grójeckiej 
 
 | 
Pataky Jenő zobaczył ten widok i  zaplakal… Zdjecia Grójeckiej.
 |  Zniszczony Zamek Królewski, przed nim Kolumna Zigmunta. 4. września 1939. 
 
 | 
 |  | 
W tamtym czasie Polacy uciekali na Węgry. Otrzymali tam pomoc społeczeństwa węgierskiego . Dziwny przypadek, że osoba 
Miklósa Horthyego, ktory wówczas reprezentował społeczeństwo węgierskie, wystąpił w filmu 
Áll a bál.
 Mihályfi Béla, w roli sekretarza stanu wegierskiego, obok jego Gusztáv Vándory.
 Mihályfi Béla, w roli sekretarza stanu wegierskiego, obok jego Gusztáv Vándory.
Jenő Pataky i Zita Szeleczky tańczą do happy-end’u, nie mogli wiedziec, że Węgry dostaja tylko 4 lata i obrazy warszawskie stana sie rzeczywistościa rowniez na Wegrzech…
Dziękujemy mojej profesorke Joanne dla pomocy i poprawa
 
2 comentarios:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/56,34862,12756402,Polecamy,,1.html
https://www.flickr.com/photos/calveit/28326386985/
Publicar un comentario